Berlin baby! part 2

2011-03-24 @ 21:59:44
Den andra dagen i Berlin tog vi lite sovmorgon (vilket i min familj betyder LITE, vi lämnade hotellet runt 10). Sedan åkte vi till Alexanderplatz och kollade lite på TV-tornet Fernsehturm, gick till Hackescher Markt och hittade en cool paljettvägg ;D

Sedan tog vi en sväng inne på Anne Franks museum, där de hade orginal-dagboken lånad från ett museum i Amsterdam, coolt! Det var väldigt intressant både Anne Franks berättelse och en utställning med historien i bilder från att Hitler kom till makten till och med murens fall '89. Liten historia lektion igen!

Efter det tog vi bussen till vårat favvocafé i Berlin - Café Einstein! Bästa och mysigaste kafféet ever! Egentligen är Einstein en stor kaffekedja i Berlin men det finns ett café, orginalet, som är det bästa. Det är i Joseph Goebbels (Hitlers propagandaminsiter) gamla villa. Det är en otroligt cool och anrik atmosfär där inne där det hänger massa coola "inne-människor" :) Supergott är det oxå! Efter fikat tog vi en jättelång, välbehövlig promenad tillbaka till hotellet!

På kvällen gick vi omkring i området och kollade in alla fancy affärer, så som bvlgari och Frey Wille m.f. Middag åt vi på en grekisk restaurang - mysigt, jättegott och superbra service :)
Påväg till Hackescher Markt
PALJETTVÄGG! Hur coolt?!

The original diary of Anne Frank

Historien i bilder

Turistpose ;)

På bussen..


Classy, Apfelstrudel. Ät det om ni är på Einstein (y) Ovan, min mostertårtbit (galet stor!)

Obligatorisk spegelbild! I Goebbels hall.. Jag var bombsäker på att vi skulle bli förföljda av propagandaministerns spöke :O Fett creepy hus faktiskt. Det sägs att det fanns massa gångar under marken som Hitler & co använde sig av.

Tog inga fler kort den dagen. Men det var en supermysig dag! Nu låter jag säkert uppköpt av Einstein men det är jag inte (tyvärr!), men mitt enda tips från den här dagen är: Besök Café Einstein Stammhaus på Kurfürstenstrasse om ni är i Berlin! Ett måste!
Annars var dagens bästa att orginaldagboken fanns på muséet! Jag vet inte varför jag tycker det är så speciellt men det var coolt iaf :) Och ja, the café men jag känner att det blev väldigt mycket om Einstein nu. Haha!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0