Sverige förlorade.. SD vann :(

2010-09-20 @ 08:37:44
God morgon! Jag försov mig (not on purpose) och eftersom mina bussar nästan aldrig går så har jag tid att blogga..

Jag satt fastklistrad igår vid valvakan! Jag kunde inte slita mig, och ändå är det så frustrerande att jag inte hade någon aning om vem som vunnit i morse när jag vaknade.. Men sanningen är att ingen vann.
Sverigedemokraterna fick 5.8 % (ungefär) vilket ger de ca 20 mandat i riksdagen. Svenska Riksdagen! 
Det är helt otroligt i ordets fulla betydelse! Jag förstår inte.. 
Vilka har röstat på SD?? De är uppenbarligen många med tanke på valresultatet!
Vi ska ändå tänka att 94 % röstade emot rasisterna! Det är det viktiga. Det är inte hela Sverige som är för SD, dock så är 6 % oroande mycket..

Som ni kanske så på min blogg igår så är jag för en Allians-regering, men inte ens att de behåller makten (de blev största minoritet) känns bra! KD fick färre mandat än SD, jag är chockad! Var är medmänskligheten?! (Jag vet att det egentligen är de rödas "ordspråk" men enligt mig så står KD för liberal medmänsklighet).
Jag håller med Lars Ohly (inte på många punkter men på denna) när han vägrade gå in i samma rum som ledaren för rasistpartiet (förlåt men jag tycker faktiskt det) som tagit sig in i vår riksdag! 

Det som stör min mest är att SD faktiskt kommit in i riksdagen lagligt! Enligt yttrandefriheten som vi har i Sverige (och som vi är så stolta över) så är det faktiskt tillåtet att uttrycka sina åsikter, vilka åsikter man än har.. Det stör mig oerhört!
Nästan lika mycket som de främligsfienligas beteende under Jimmie Åkessons tal. Skandalöst! Det är ett riksdagsval inte en hockeymatch!!! DE HÖR INTE HEMMA I RIKSDAGEN! Och det framgick väldigt tydligt på deras valvaka!

Sverige är splittrat, Vänstern skyller på sittande regeringen, SD skyller på invandrarna. Den borgliga Alliansen kan nu bilda en minoritetsregering vilket inte är parlamentaristiskt, de har alltså inte majoritetiskt stöd från riksdagen!
De behöver ca 3 % till för att bli majoritet, även det oerhört irriterande! Det kan ta till på onsdag före valresultaten är helt fastställt.
Nu får vi hoppas att Fredrik Reinfeldt kan övertala MP om ett samarbete för att stänga ute SD! Och jag förstår verkligen inte hur Maria Wetterstrand och Peter Eriksson kan sitta och vägra att ens överväga ett samarbete med Alliansen. Hur ska de annars göra?? Det är som att de inte bryr sig om vad som är bäst för Sverige, eftersom de inte vann!
Nä, det här var skamligt Sverige!

Jaa, det blev ganska långt. Men jag tror att alla behöver få avreagera sig! Det står ungefär samma sak på alla andra bloggar, facebookprofiler, artiklar och krönikor! Sverige är i chock!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0