Hovsjö brinner

2010-01-12 @ 22:42:46
Heej idag var en helt vanlig dag i skolan, trevligt nog var civilrätten inställd så jag gick hem efter lunchen. Sen så var jag tvungen att dröja lite i Södertälje eftersom jag missade bussen. Då träffade jag min fd svenska & engelskalärare Erika. Hon var nog min favoritlärare när jag tänker efter. Så det var trevligt, vi pratade ett tag om gymnasiet och min gamla skola. Sen så gick jag hem till min faster och fikade en snabbis före jag tog bussen hem.
Hade tidig träning, samling kl 17. Gick helt ok, hade dock inte ätit särskilt mycket så någon maxnivå blev det inte... :P

Jag såg just ett repotage på svt2 om kommundelen Hovsjö i Södertälje. Den handlade om stämningen där och vad som hände i somras då Hovsjöskolan brann ner. Eftersom jag nyss gjort ett inlämningsarbete om just Södertälje, och det faktum att jag bott här hela mitt liv, så är jag ganska insatt och uppdaterad på staden och stadsdelarna.
Jag bor faktiskt ganska nära Hovsjö, man måste iaf åka förbi infarten när man ska in till Södertälje centrum. Men jag burkar inte vara där särskilt ofta... Jag kommer väl ihåg när skolan brann ner i somras. Finns det någon i Södertälje som inte gör det?
Det var bara en vecka före höstterminen skulle börja. Även om jag varken gått på skolan elr brukar vistas i området kändes det tråkigt och oerhört starkt. Eftersom det faktiskt var väldigt lugn i speciellt Hovsjö hela sommaren och sedan helt plötsligt hände detta. Jag kommer ihåg den tjocka rökpelaren som syntes lång väg och bilderna som visades på nyheterna och i tidningarna på ett enda stort eldhav! Skolan var helig! Det skulle inte hända den... Alla som gått där och har minnen därifrån sörjde den.
Men repotaget handlade även om hur det är nu och var före branden. 
Hovsjö har länge uppfattats som ett otrevligt ställe. Ord som misshandel, våldtäkt och bilbränder är vanligt förekommande ord då man pratar om kommundelen. Hovsjö är ett ställe dit man bara kommer om man har ett ärende, som de oxå sa på repotaget. Det stämmer.
Men nu tycks trenden ändrats. Det har blivit bättre... Och om några år kanske Hovsjös rykte ändrats. Vem vet? Jag hoppas iaf det. Jag rekommenderar att ni kollar på repotaget, särskilt om ni kommer från Södertälje, men ni andra oxå. Det var riktigt bra! =D

Nu ska jag lägga mig och läsa boken vi fick på engelskan, The Catcher in the Rye... Natti natti :)

Just ja, GRATTIS säger vi till min vän Emilia som fyller 17 år idag! Hurra, hurra, hurra, hurra! xD
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0